Vitamine C

Vitamines B1, B2,B3, B5, B6, B8, B11, B12, C, D, E en vormen onder andere de bouwstenen van ons lichaam

Vitamine C speelt een rol bij onze afweer tegen ziektes en bij het maken van enkele hormonen.

- Vitamine C of ascorbinezuur, wordt op veel plaatsen in het lichaam aangetroffen, in het bloedplasma, in de witte bloedlichaampjes en in het bindweefsel (het steunweefsel van onze organen).

- Daarnaast zorgt het voor de vorming van onze botten (samen met andere vitamines en mineralen).

- Het bevordert de opname van ijzer uit het voedsel en werkt bezuinigend op de behoefte aan de B-vitamines en vitamine A en E.

- Ook de omzetting van foliumzuur in zijn actieve vorm hangt af van vitamine C.

- Ascorbinezuur is verder betrokken bij het goed verlopen van veel reacties in het lichaam.

- Vanwege de antioxidant werking is vitamine C belangrijk bij het voorkomen van hart- en vaatziekten en kanker. Overal waar snelle groei van weefsels en een verhoogde stofwisseling optreden, zoals bij zwangerschap, ziekte en intensieve sporttraining, is meer vitamine C nodig dan normaal.
Bron: Withney, E.N., Hamilton, E.M.N., Rolfes, S.R., Understanding nutrition.

Alle planten en de meeste dieren kunnen zelf vitamine C aanmaken. De cavia, mensapen en de mens kunnen dit echter niet. Vitamine C kunnen we verkrijgen uit groentes, aardappelen, fruit en vruchtensap, maar er zijn grote verschillen in gehalte. Sinaasappels bevatten vijfmaal zoveel als appels en koolsoorten tweemaal zoveel als bladgroentes. Tijdens het koken gaat ongeveer de helft van de vitamine C verloren.

- Als voorbeeld enkele producten met hun gehaltes aan vitamine C

VruchtLatijnse naammg vitamine C/ 100 grammg vitamine C per stuk fruit
(gemiddelde grootte)
AardbeiFragaria x ananassa577
AbrikoosPrunus armeniaca104
Abrikoos (blik)Prunus armeniaca32
AnanasAnanus comosus1513
AppelMalus sylvestris68
AsiminaPersea americana1428 (estim)
AvocadoPersea americana816
BabacoCarica pubescens x stipulata forma 'pentagona'21 tot 3221 tot 32
BanaanMusa X paradisiaca911
BaobabAdonsonia digitata150 tot 499100
Blauwe bessenVaccinium sp1.3 tot 16.4Niet bekend
BosbessenVaccinium myrtillus10,01
BramenRubus sp.60.6 (estim.)
BroodvruchtArtocarpus altilis2928
Camu CamuMyrciaria dubia 2,700Niet bekend
CarambolaCasimiroa edulis2119
CasimiroaCasimiroa edulis3015
Cherimoya (Jamaica appel)Annona cherimola910
CitroensapCitrus limon 4630
DruifVitis vinifera110,60
FeijoaFeijoa sellowiana2513
FramboosRubus spp.255
GrapefruitCitrus paradisi3444
GuavePsidium guajava183165
JujubeZiziphus jujuba500Niet bekend
Kaki vruchtDiospyros kaki4040 (estim.)
Kei appelDovyalis caffra11717
KiwanoCucumis metuliferus0,50,5
Kiwi (geel)Actinidia chinensis120 tot 180108 tot 162
Kiwi (groenActinidia deliciosa9874
LimoensapCitrus aurantifolia291
LonganDimocarpus longan843
LoquatEriobotrya japonica10,5
LycheeLitchi chinensis727
MandarijnCitrus reticulata3126
MangoMangifera indica2857
MarulaSclerocarya birrea6860 (estim.)
Meloen, cantaloupeCucumis melo4229
Meloen, honingmeloenCucumis melo2520
MispelMespilus germanica0,30,15 (estim.)
MuntingiaMuntingia calabura80 4 (estim.)
Opuntia cactusOpuntia spp.23 Niet bekend
PapayaCarica papaya6247
PassievruchtPassiflora edulis305
PeerPyrus communis47
PerzikPrunus persica76
Perzik (blik)Prunus persica33
PruimPrunus sp106
Rode besRibes sativum58 tot 810,58 tot 0,81 (estim.)
RozenbottelRosa sp.1,150 34 (estim.)
SapodillaManilkara zapota1525
SinaasappelCitrus sinensis 5370
Tamarillo, redCyphomandra betaceae 4040
TomaatLycopersicon sp19 23
VijgFicus carica 2 1
WatermeloenCitrullus lanatus 10 27
Zwarte BessenRibes nigrum155 tot 2151.5 tot 2 (estim.)

Bron: vertaald vanuit : http://naturalhub.com

- Dagelijks heb je ongeveer 70 mg vitamine C nodig.

- Bij een gebrek aan vitamine C krijgt men last van gewrichtsklachten, verminderde weerstand, slapeloosheid, grote vermoeidheid en reumatische klachten. Bij ernstige tekorten kan het helen van wonden vertragen en scheurbeuk veroorzaken. Dit leidt tot tandvleesbloedingen, onderhuidse en inwendige bloedingen.

- De opname van koper wordt belemmerd door te veel vitamine C.

- Vroeger werd wel aangenomen dat hoge doses vitamine C een rol zouden spelen bij de vorming van nierstenen, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat dat niet het geval is.


Bron :   WageningenUR