Vitamine B2 

Vitamines B1, B2,B3, B5, B6, B8, B11, B12, C, D, E en vormen onder andere de bouwstenen van ons lichaam

Een van de opvallendste kenmerken van vitamine B2 of riboflavine is dat het onwerkzaam wordt onder de invloed van licht.

- Door koken daalt het gehalte aan vitamine B2 echter niet.

- Vitamine B2 is een bestanddeel van een groot aantal verbindingen die zorgen voor de omzetting van eiwitten, vetten en koolhydraten in energie.

- Ook vitamine B2 nodig voor het gezond houden van huid en haren.

- Bij grote eters is er meer behoefte aan deze vitamine omdat deze samenhangt met de hoeveelheid energie die men eet. Vitamine B2 komt voor in melkproducten, vlees, groente, ei en lever.

- Ook wordt vitamine B2 gebuikt als oranje-gele kleurstof, E101. (zie e-nummers)

- Als voorbeeld enkele producten met hun gehaltes aan vitamine B2.

In onderstaande portie: In mg
1 glas halfvolle melk (150 ml)0.27 mg
Stuk gaar vlees (75 gram)0.05 mg
Grote lepel gekookte groente (50 gram)0,04 mg
1 sinaasappel (120 gram)0,04 mg
1 snee bruin brood (35 gram)0,02 mg

Bron : Nederlands Vitamine Informatie Bureau

- Volwassenen hebben per dag tussen de 1.3 en 1.6 milligram vitamine B2 nodig.

- Tekorten komen niet veel voor en zijn merkbaar door rode schilferige huid bij de ogen, neus en oren, kloofjes aan de mondhoeken en een ontstoken tong. In een erger stadium gaan de bloedvaatjes in het hoornvlies groeien.


Bron :   WageningenUR