JODIUM (I)

Essentiële micronutriënten. 13 vitamines (A,C,D,E,K en 8 soorten vitamine B)  - In vet oplosbare vitaminen (A,D,E,K) - In water oplosbare vitaminen (B,C) Mineralen: calcium, chloor, fosfor, kalium, magnesium natrium en zwavel. Spoorelementen: chroom, fluor, ijzer, jodium, Kobalt, koper, mangaan, molybdeen, selenium, silicium, tin, vanadium en zink.

Jodium dit spoorelement is een bouwsteen van de schildklierhormonen.

- Jodium, deze hormonen zijn noodzakelijk voor de groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en het op peil houden van de ruststofwisseling en de hartfunctie.

- Jodium komt in kleine hoeveelheden voor in levensmiddelen. Het zit met name in zeevis, schaal- en schelpdieren, vlees, broodproducten en een beetje in melkproducten. Omdat er in het verleden vaak tekorten ontstonden aan jodium is het verplicht gesteld om jodiumbevattend zout te gebruiken in brood.

- Als voorbeeld enkele producten met hun gehaltes aan Jodium.

In onderstaande portie: In microgram
1 theelepel JOZO zout (2 gram)100 microgram*
1 snee brood (35 gram)20 microgram
1 snee volkorenbrood (35 gram)0,9 mg
1 gekookte aardappel (50 gram)0,3 mg
Grote lepel gekookte groente (50 gram)0,6 mg

* 1 microgram = 1/1000 milligram

- De dagelijkse behoefte aan jodium ligt tussen de 150 en 300 microgram voor een volwassen mens.

- Een tekort uit zich door het opzwellen van de krop (struma). De schildklier werkt trager wat een tragere hartslag en gewichtstoename tot gevolg heeft. Als je minder dan 3 sneetjes brood per dag eet kan je een jodium tekort krijgen.

- Een te snel werkende schildklier heeft het tegenovergestelde tot gevolg.

- Als gevolg van een jodiumtekort vergroot de schildklier.


Bron :   WageningenUR