FOOD TRENDS in de SLAGERIJ voor 2022 | Slagers Vlaanderen

Beste slagers en bezoekers,

Velen onder ons stellen zich dikwijls de vraag welke nieuwe eetgewoonten mogen we verwachten in 2022
Het wordt een jaar om te vieren. Na de onvoorspelbaarheid en drama's  van de voorbije 2 jaar, nemen we de touwtjes terug in eigen hand en gaan we voor positieve eetgewoontes, kiezen voor kwaliteit en vooral duidelijkheid met de controle van wat er op ons bord komt te liggen. In deze zoektocht naar de nieuwe trends vonden we bij collega's uit de voeding de onderstaande evaluatie. #slagersvlaanderen #vlees #gezond #ambachtelijke #slagers #kooplokaal #slagersbondgent

Korean Fried Chicken | Kip is in

KIP is HIP 

Een van de trends voor 2022 is de rol die kip inneemt op het menu.

Van creatieve nieuwe bereidingen zoals Korean Fried Chicken (knapperig met de perfecte balans tussen zoet, zuur en flink pittig, misschien wel onze favoriete variant van gefrituurde kip. Sla het dubbel frituren niet over, hierdoor worden deze extra crispy.) tot plantaardige kipburgers en kip als proteïne booster in Poke bowl met krokante kip, kip katsu op je Japanse sando of buttermilk chicken burgers: alles draait om kip. De veelzijdigheid en mogelijkheden van kip zorgt voor een ware hoenderhausse het komende jaar. 

Maar onze verwachtingen zijn dat gezonde, lokale producten uit de korte keten die smaakvol verwerkt zijn in kleinere porties en er ook nog visueel goed uitzien zullen winnen op de markt in de komende jaren. Gepersonaliseerde voeding blijft in de schijnwerper staan wanneer de consument op zoek gaat naar eet- en drinkgelegenheden die het best passen bij zijn unieke levensstijl.

Start de dag met een ei

Start de dag goed met een flink ontbijt

Nu veel mensen vaker thuiswerken zijn er meer momenten die zich lenen voor gerechten uit koude keuken: overnight oats, tonijn sandwiches, poké bowls, nacho’s met guacamole of vers brood met jus d’orange. We zijn dol op gevulde eieren, maar wel met kaviaar. We gaan ook meer voor een hartig ontbijt met ambachtelijke vleeswaren,  meer groenten en veel fruit.

We vinden het ook heerlijk om champagne te drinken met vrienden en collega's, maar gewoon met een bitterbal of stuk pizza.

We zien een comeback van de carbs: échte boter, luxe patisserie. Bewust, hyperkwalitatief, in zeer kleine porties, maar vet (ongezond).


Kleinere porties laten leveren in plaats van elimineren

De jongeren kiezen steeds meer voor delivery en dat zal ook na de corona crisis zo blijven. Kalfsvlees | kotelet

Thuis eten laten komen heeft één van de twee doelen: gemak of gezelligheid. Bezorging is tot dusver vooral gefocust op gemak. We wilden de maaltijd zo snel mogelijk voor onze neus. Doordat het afgelopen jaar de restaurants vaak gesloten waren was de consument genoodzaakt vaker eten te bestellen in plaats van in een restaurant te eten. Hierdoor verandert de bezorging. 

Wagyu de nieuwe trendWe kiezen steeds meer voor beleving.

De gerechten worden mooier, indrukwekkender en er komt meer beleving bij kijken. Een simpel voorbeeld: de uitleg hoe je het eten het best opmaakt op een met de handgeschreven briefje van de Slager of Traiteur. Alsook op de verpakking een QR-code die je naar een playlist verwijst met sfeervolle muziek voor bij uw maaltijd.

Toch stellen we vast dat de trend voor een puur stukje vlees met een meer natuurlijk karakter blijft groeien. Zoals gerijpt en gemarbreerd vlees (gepersilleerd en doorregen vlees) voller van smaak is op het bord van de klant.


BBQ Vlees zoals het hoort

Roken en grillen van vleesMet ambachtelijk vlees uit de korte keten, dat duurzaam en beter is voor het welzijn van mens én dier. 

Naast een goede barbecue is een ander belangrijk onderdeel van een geslaagde barbecue de mooie producten om te grillen. Mede ingegeven door de pandemie zijn er meer Slagers online beginnen verkopen via de eigen webshop. Met een aanbod van persoonlijke barbecueboxen met fantastische stukken vlees. Tot slot je bent pas écht een grillmaster als je ooit een Tomahawk, een mooie Lamsrack of de Bierblikkip op een bbq perfect klaar hebt gemaakt. (zorg voor een kleine uitleg op papier die de klant als geheugensteuntje kan gebruiken)


Klassiekers

De favoriete delivery blijven.Shiitake paddenstoelen

 Dit zijn friet, hamburgers en pizza al jaar en dag enorme bestsellers. Daar gaat in 2022 helemaal niets aan veranderen. Wel krijgen veel van deze klassiekers een upgrade of zijn er seizoensvariatie. Friet krijgt een coating om langer knapperig te blijven, hamburgers worden zo belegd dat ze niet gaan lekken en er wordt veel meer gevarieerd met de seizoenen mee.

Bijvoorbeeld een frisse lenteburger of een pizza met paddenstoelen of pompoen in de herfst.

De ambachtelijke slager moet zich durven losmaken van vlees als enige grondstof.

De versnijding, het kruiden en het mengen van smaken kun je ook toepassen op hybride producten (hybride: een kruising of combinatie). In de USA zie je dat hamburgers steeds vaker bestaan uit een combinatie van vlees, paddenstoelen en (kikker) erwten als aanvulling. Een 50/50 verhaal waar de jongere generatie vegetariërs een goed gevoel van krijgt.

Geheel zonder dierlijke producten is voor velen nog een brug te ver, vandaar dat het zogenaamde flexitarisme in opmars: dit houdt in dat mensen af en toe nog vlees of andere dierlijke producten eten. Durf te experimenteren met smaken, om uiteindelijk zo een grotere klantenbinding te creëren.


Functionele drankjes en bubbels

Drankjes met toevoegingen van werkzame stoffen voor de gezondheid, maken een opmars.

We zijn inmiddels allemaal bekend met probiotica-drankjes (voedingsmiddel met micro-organismen waaraan een gezondheidsbevorderende werking wordt toegeschreven) en eiwitdrankjes maar naar verwachting gaan we er het komende jaar nog veel meer van zien. Botanisch is een sleutelwoord en bubbels zijn dé grote trend.
Think functionele soda en tonic. Op je gezondheid!


De Mocktails en Alcoholvrije wijnen

De trend van minder alcohol die al een paar jaar in opmars is zet door!

Maar hebben de trendvoorspellingen het over mocktails, alcoholvrije wijn, ‘drysolation‘ onder de millennials en Gen-Z, en niet alleen biologische maar ook biodynamische wijnen waarvoor strenge eisen gelden voor onder meer energiebesparing, groene stroom en verpakkingsmaterialen.

Lokale producten maken deel uit van ons gastronomisch erfgoed. Ze beter leren kennen is een troef voor de toekomst.

Minder zout, minder suiker, minder alcohol, geen drugs en geen sigaretten. We stellen immens hoge eisen aan ons eten en onszelf en aan de productie van ons eten en drinken en eisen volledige transparantie.


Kaas van koeien die zeewier eten

Er zijn snel oplossingen nodig als het gaat om voedsel- en grondstoffenschaarste.

Het bedrijf North Seaweed kijkt daarvoor naar zeewier. De productie hiervan vergt namelijk geen zoetwater en/of landbouwgrond. Daarnaast houdt zeewier veel CO2 vast. Het bedrijf is gevestigd in Eemshaven, de grootste zeehaven van Noord-Nederland, en produceert de zogenoemde ‘zeekaas’ die gemaakt is van melk van koeien die zeewier eten (Foodinspiration, 2021). Er wordt verwacht dat de verkoop van deze zeekaas zal stijgen in 2022.


Vergeten dranken

Elixir d'Anvers, komt weer helemaal terug. Net als andere drankjes waar onze voorouders lekker op gingen, als citroenjenever, oude likeuren en ook internationale kruidenbitters enEau de vie (Frans voor 'levenswater'). Ze worden opnieuw uitgevonden. Kwalitatief en in een strakke verpakking. Ook internationale dranken uit het verleden krijgen een heropleving.

Gefermenteerde voedingGefermenteerd voedsel was dit jaar al een hype en zet zich verder door in 2022

Maar Zuurkool is een populaire groente, gemaakt van kool die gefermenteerd is met melkzuurbacteriën. Het bevat weinig calorieën maar veel vezels, vitamine C en K. / Kimchi is een populair Koreaans bijgerecht dat meestal van gefermenteerde kool wordt gemaakt, hoewel het ook gemaakt kan worden van andere gefermenteerde groenten zoals radijsjes.  Ook in de lift: bouillon en ontstekingsremmer kurkuma.


Upcycled food was de nieuwe trend in 2021 en zet door in 2022

Deze trend zit wel in de lift en afgedankte voeding krijgt steeds meer een tweede leven.Upcycled food

Het is eten dat wordt gemaakt van delen die anders worden weggegooid, zoals de stroken van broccoli, waar soep van kan worden gemaakt of passata van tomaten die niet mooi genoeg zijn voor de verkoop. Upcycled foods zijn ook gloednieuwe producten die worden gemaakt uit afgedankt fruit, groenten, granen en meer. De voordelen zijn eindeloos: dankzij de herbruikbare producten kan de foodcost stevig gedrukt worden, wat ook in de portemonnee van de consument voelbaar is.


Ga Exotisch

Na de Coronaperiode waarderen we het om in België te zijn, maar willen terug op reis.

Al is het in ons hoofd of op ons bord het maakt weinig uit. We worden mega avontuurlijk en staan weer open voor eten en drinken uit andere culturen. We zien een opkomst van taqueria’s (tacobars), exotisch fruit en hebben interesse voor gerechten uit voor ons misschien onbekende keukens. Afghaans, Syrisch, Georgisch, Mongools. We zijn er klaar voor en willen het nu allemaal proeven, uitproberen en ontdekken.


Taqueria’s