De consument en zijn nieuwe eetgewoonte. Overzicht: vroeger, nu en naar de toekomst toe.De Slagerij | Consument en zijn nieuwe eetgewoonten.

Overzicht: vroeger, nu en naar de toekomst toe.

In de tijd van onze grootouders en onze ouders was er in de morgen het ontbijt.
Op de middag een warm middagmaal met soep, groenten, vlees (of vis op vrijdag) en aardappelen
Rond 16 uur in de namiddag het vieruurtje, een boterham met beleg.
Om 19 uur het warm avondmaal met de restjes van het middagmaal.
Door de vele handenarbeid werden deze calorieën heerlijk verbrand tijdens de dag.

In de jaren 60 en 70 begonnen de mensen te reizen naar andere streken en landen.
Daar ontdekten ze nieuwe eetgewoonten van andere culturen die ze smaakten.
Met de jaren gingen ze verder op reis en kwamen oosterse gerechten tegen en andere smaken.
Dit resulteerde in een ander eetpatroon en vraag naar andere vlees en vleeswaren.

 

Wij als jonge slager speelden daar op in en pasten ons assortiment aan.

Foto met vader en moeder in hun slagerij begin de jaren 60Mijn vader zaliger runde een ambachtelijke slagerij en als jonge snaak in opleiding ging ik daar eens vernieuwing in brengen, hij verklaarde me toen een beetje gek.
Het begon met een hamburger, schnitzel en vlees op een stokje | Saté |
( mijn vader zaliger kon daar moeilijk mee leven maar het verkocht ), vleessalade en zoveel meer.
Daarna kwamen er een waaier aan hamburgers, cordon bleu, gyros van varken- en vervolgen ook met kippenvlees. De Americain preparé, bereidt gehakt en een waaier aan salades met verschillende vleesvariaties en daaropvolgend ook een beperkt assortiment met vis.
Ook in die periode kregen de slagers toegang tot de verkoop van kaas.

Wat daarop volgde was bijna niet bij te houden in ons assortiment.

De consument paste zijn eetgewoonte aan en er waren steeds meer gezinnen met tweeverdieners.
Daardoor was het eetpatroon en manier leven zwaar aan het veranderen, waarop wij als slager moesten op inspelen zijnde met: Belegde broodjes, warm en koude bereide gerechten zoals spaghetti, klaargemaakt stoofvlees, lasagne, goulash, kalfsfricassee,  tong in maderasaus, waterzooi en koude schotels.
Eveneens kwamen er de aardappelkroketten, rijstgerechten zoals nasi en bami erbij en deden de diepvriesproducten zoals frietjes en andere varianten hun intrede.

 

Zo kwamen we in het tijdperk dat we een generatie slagers kregen die uit noodzaak meer traiteur waren dan ambachtelijke slager.

De dagschotels deden hun intrede in de slagerij alsook de 1 pansgerechten en desserts.
Als slager kregen we vraag naar fondue-, gourmet-, warme schotels, Wok, Teppanyaki en koude buffetten.
Vervolgens kwam er de grote Barbecue trend die zich ondertussen verder uitbreidde naar Outdoor Cooking op koude en winterse dagen.

Keurslagerij Joseph Vermaele

De trend vandaag en morgen bij de nieuwe generatie ambachtelijke slagers.

Hedendaagse consumptie is niet meer gebonden aan uur, tijd of plaats maar meer buitenhuis en onderweg.

  1. Daarom is het raadzaam in de hedendaagse slagerij een meeneemtoonbank te hebben met snacks, kleine kant en klare gerechten, belegde broodjes, wraps, maaltijdsalades rijk aan groenten en ook iets in deze afdeling voor de vegetariër. Een assortiment aan soep in kleine verpakking en de mogelijkheid om deze op te warmen in een beschikbare microwave in de directe omgeving. Ook verse jus of koffie zodat ze deze kunnen nuttigen bij hun ontbijt of lunch.
  2. In deze afdeling kunnen we buiten onze kant en klare gerechten om mee te nemen ook een dagelijkse maaltijd box aanbieden ( met gerechten uit de wereldkeuken die hen zal verrassen ) met alle grondstoffen en hulpstoffen voor het bereiden van deze complete maaltijd en met ingesloten de bijpassende receptuur ( ook eventueel zonder gluten ).
    Men kan dit ook aanbieden na sluitingstijd in een afhaalautomaat of op online bestelling in een automaat van uw eigen vers box aan uw slagerij ( voor meer informatie zie: De Vers Box” )
  3. We voorzien ook in de slagerij een afdeling voorverpakte groeten en fruit op die wijze moeten de klanten zich niet extra verplaatsen, dit kunnen we zelfs uitbreiden naar brood-, zuivelafdeling en kort samengevat een kleine versmarkt

Het verhaal achter vlees en de terugkeer naar een stukje eerlijke gezond en ambachtelijk vers vlees en de zelfgemaakte vleeswaren van bij uw slager.

  1. De nieuwe generatie slagers van vandaag gaat terug voor eerlijke ambachtelijk vlees en de zelfgemaakte ambachtelijke vleeswaren, geen assortiment meer met honderden soorten maar een eigen gamma aan vlees en vleeswaren waar de consument u tegen zegt en naar uw slagerij terug zal komen voor de smaak en de meerwaarde die hij proeft.
  2. Ook in de vers vleesafdeling zien we een trend dat de consument gaat voor een iets kleiner stukje vlees maar dan wel een ware smaakbom met een oprechte achtergrond van riek tot op de vork. Ook het verhaal achter dat stukje lekker vlees boeit hem en is zeer belangrijk bij de presentatie over de herkomst bij het de vers afdeling van uw rund- kalf-, varkens- of gevogeltevlees.
  3. We trekken deze trend dan ook door over de gehele lijn van zuivelafdeling, groenten en fruit en eventuele aanvullende assortiment andere voedingswaren, dranken en diensmeer.

We zitten met de terugkeer van de ambachtelijke slagerij / beenhouwerij.

Als slager (op rust) van vader op zoon doet het mij enorm veel plezier te zien dat het vakmanschap met ambachtelijke producten winnaar is tegenover de massaproductie die moet passen op kwaliteit.
De jonge slagers gaan dan ook meer en meer over tot aankoop van dieren op karkas en versnijden deze zelf in hun eigen atelier, ze maken er daarna smaakvolle ambachtelijke vleeswaren van die een streling voor het oog en de tong zijn ( klantenbinding noemen wij dit ).

De jongere generatie consumenten gaan voor kwaliteit met eerlijke achtergrond en liever iets kleiner van hoeveelheid maar dan ook eerlijk en gezond. De daaraan verbonden prijs  nemen ze er graag bij.

Vermaele Joseph
Verantwoordelijke
logo Slagers Vlaanderen