Voeding Trends 2024Wat zijn de Voedingstrends in 2024 voor in de Slagerij

Beste slagers en bezoekers,

Actuele informatie over trends in 2024 voor de Slager - Spekslagers. #slagersvlaanderen #vlees #gezond #ambachtelijke #slagers #kooplokaal #slagersbondgent

Logo Slagers VlaanderenTrends die u als Slager in uw Beenhouwerij de aandacht verdienen:

Wat zijn de Voedingstrends in 2024 voor in de Slagerij en waar moet de Slager - Spekslager rekening mee houden in zijn Beenhouwerij het komende jaar?

    1. Duurzaamheid: Consumenten worden steeds meer milieubewust en zoeken naar duurzame voedingsmiddelen. Slagers kunnen inspelen door het aanbieden van lokaal geproduceerd vers vlees, vlees van ethisch verantwoorde bronnen (korte keten) en ook verpakkingsvrije opties.
    2. Gezonde opties: Consumenten zijn vaak op zoek naar gezondere alternatieven, zoals magerder vlees, minder bewerkte producten en vleeswaren met minder toegevoegde conserveermiddelen (zout). We willen omvergeblazen worden door pittige pepers en kruidingen. Suikers en zout moeten inboeten en/of verdwijnen zelfs.
    3. Gefermenteerde producten: Het fermenteren, dat al lang verdwenen was en nu weer volop aan populariteit wint. De consument is ook steeds meer bezig met milieuvriendelijk eten en waar het fermenteren van ‘plantaardige voeding’ zeker zijn plaatst verdient.
    4. Het eten van vergeten vlees: Dit zijn vleesdelen die vroeger veel werden gegeten, maar nu minder bekend zijn, zoals schenkel, tong, lever, nier, hart, zwezerik en staart. Deze vleesdelen zijn vaak goedkoop, smaakvol en voedzaam, maar vergen soms meer tijd en aandacht om te bereiden. Door vergeten vlees te eten, kun je duurzamer en gevarieerder koken, en nieuwe smaken ontdekken.
    5. Diversiteit en alternatieven: Met toenemende dieetvoorkeuren, zoals veganisme en vegetarisme, kan de slager inspelen door vleesvervangers aan te bieden of creatieve (vlees 50/50 groenten) opties te ontwikkelen. De belangrijkheid van ingrediënten zoals eiwitten en de toenemende populariteit van paddenstoelen in hoofdgerechten benadrukken deze trend en zijn dan ook zeer bruikbaar in vele vers vleesbereidingen.
    6. Noedels: Bereidingen met ‘Noedels’ worden nog populairder, ze zijn niet alleen harstikke lekker, maar ook heel eenvoudig te verwarmen of te bereiden. Dat maakt een groot verschil in kooktijd en energiebesparend.
    7. Tropische invloeden: in de voedingstrends onder de jongeren die we mogen we verwachten zijn: ‘melty mashups’ met als ‘dubbelop is net zo lekker’ voorbeelden: ‘Cheeseburger Quesadillas’ de perfecte manier om restjes rundergehakt te gebruiken, ‘Flavor Ramen Carbonara’ pikante roerbaknoedels uit Korea en ‘Pizza Pot Pies’ klassiek gerecht uit Chicago (maar even googelen).
    8. Sharing is Caring: Delen is zorgzaam. We genieten van minimale porties en vallen het komende jaar af. Een volgestapeld bord is niet meer van deze tijd.
    9. Authenticiteit en traceerbaarheid: Klanten hechten waarde aan de herkomst van het vlees en de transparantie van de productieprocessen. Slagerijen kunnen dit benadrukken door informatie te verstrekken over de oorsprong en kwaliteit van hun producten, wat wijst op een groeiende vraag naar milieuvriendelijke keuzes.

Wat klanten het meest waarderen in het assortiment van een slagerij, kan variëren afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. Over het algemeen wordt echter verwacht dat klanten waarde hechten aan:

Logo Slagers Vlaanderen

    1. Kwaliteit van het vlees: Klanten zijn op zoek naar versheid, goede kwaliteit en smaakvol vlees. Dit kan worden bereikt door nauwe samenwerking met betrouwbare leveranciers (landbouwbedrijven in de directe omgeving van de Slagerij) en zorgvuldige selectie van vleessoorten.
    2. Klantenservice: Persoonlijke service en deskundig advies door de slager worden sterk gewaardeerd, waarbij slagers klanten kunnen helpen bij het maken van keuzes en het verstrekken van informatie over verschillende vleesproducten.
    3. Diversiteit in assortiment: Een breed scala aan vleesopties, waaronder bijvoorbeeld verschillende soorten rund-, varkens- en gevogeltevlees, vleeswaren en speciale bereidingen, kan klanten aantrekken die op zoek zijn naar variatie. Koerst samengevat – Klantenbinding -
    4. Hygiëne en versheid: Schone en goed onderhouden winkelomgevingen, samen met vers verpakt vlees, spelen een belangrijke rol in het opbouwen van vertrouwen bij klanten.

Houd er rekening mee dat deze trends en klantenvoorkeuren kunnen variëren afhankelijk van de regio, demografie en andere lokale factoren. Het is altijd aan te raden voor slagerijen om te blijven luisteren naar hun klanten, zich aan te passen aan veranderende behoeften en hoogwaardige producten en diensten aan te bieden om aan de vraag te voldoen.

PS voedings- en slagerijtrends kunnen veranderen op basis van evoluerende consumentenvoorkeuren en industriële ontwikkelingen.

 


Nooit waren we met zijn allen zo bewust van de impact die ons eten heeft. Niet alleen op onze eigen gezondheid, maar die van de hele wereld.


Bronnen: Copyright Slagers-Vlaanderen

 


Nooit waren we zo bewust van de inpact op ons eten