FOOD TRENDS in de SLAGERIJ voor 2023 | Slagers Vlaanderen
Beste slagers en bezoekers,
Nu de consument zich aanpast aan een crisis in kosten van levensonderhoud, de budgetten krapper worden, moeten we in de voeding flexibel handelen en een open instelling hanteren om aansluiting te vinden bij de consument, terwijl ze ook ten volle moeten profiteren van de snel opkomende technologische mogelijkheden om voedselverspilling te verminderen en te hergebruiken of recyclen als onderdeel van hun bezuinigingen. #slagersvlaanderen #vlees #gezond #ambachtelijke #slagers #kooplokaal #slagersbondgent
TRENDS
Alles wat minder, beter, transpranter, puurder, gezonder en vooral smakelijker is.
Bij de voedselkeuzes zijn kosten en prijs-kwaliteitsverhouding belangrijker geweorden voor 1 op de 2 consumenten.
- Consumenten denken steeds meer na over wat ze extra willen betalen voor bepaalde producten zoals vlees, zuivel en groenten. Dit in navolging van de hogere prijzen en de politieke instabiele situatie.
- Volgens vele marktonderzoeken blijkt dat de consumenten meer geld over hebben voor:
Verse producten (aankopen bij de lokale handelaar).
Lokale producten (kiezen voor producten uit de korte keten). Waarom zou je eten van ver halen als je het ook dichtbij kunt vinden? Het gebruik van lokale ingrediënten groeit, van zoeken binnen een kleine straal van een x-aantal kilometer tot het gebruik van ingrediënten uit eigen tuin.
Gezonde voeding (producten die op natuurlijke wijze gekweekt zijn).
Sharing is Caring (delen is zorgzaam) Schaamteloos eten is voorbij we kiezen voor het nieuwe Shared-Dining (gedeeld dineren zoals met de Tapas planken). We genieten van minimale porties en vallen het komende jaar af (een volgestapeld bord is niet meer van deze tijd).
Smaak is waarom het draait het komende jaar, we willen omvergeblazen worden door pittige pepers en kruidingen. (Suikers en zout moeten inboeten en/of verdwijnen zelfs).
Koude keuken wordt de nieuwe Hot: Het nieuwe koken wordt een koud kunstje met rauwkost, koude soepen en salades. (Hamburgerrestaurants zijn het voorbeeld van hoe het echt niet langer kan en komen zwaar onder vuur te liggen, aldus de media).
Chaos Cooking is een nieuwe trend die we kunnen doortrekken in de Slagerij: met verve en lef de meest waanzinnige combinaties maken. Ongeremd lijkt het codewoord. Ravioli met cheeseburger-vulling, pepperoni pizza-dumplings, tostadas met sashimi; als het maar lekker is, mag alles.
Tosti’s zitten in de lift: Het broodje gesmolten kaas en ham is onmisbaar in elke sportkantine. Maar we zien buiten de sportvelden en schoolkantines steeds betere tosti’s. Het aantal formules rond de betere tosti groeit en kunnen we doortrekken in onze toonbank.
Fermentatie is in nu ook overduidelijk aanwezig als kooktechniek en moet zeker ook een plaats krijgen binnen ons assortiment.
Vergeten vlees: We gaan helemaal niet stoppen met het eten van vlees! Nee, want met elke trend komt er een tegenbeweging. We gaan ander vlees eten en met name vergeten vleessoorten die steeds populairder worden zoals: Bavette, skirt steak (middenrif, omloop), flat iron (sukadelap of familiebiefstuk), flank steak (borstlap), diamanthaas (kogelbiefstuk) en picanha (staartstuk of dunne lende). De Picanha is zelfs dé BBQ-steak van 2023.
Upcycled food was de nieuwe trend in 2021 en zet zich verder door in 2023
Deze trend zit wel in de lift en afgedankte voeding krijgt steeds meer een tweede leven.
Het is eten dat wordt gemaakt van delen die anders worden weggegooid, zoals de stroken van broccoli, waar soep van kan worden gemaakt of passata van tomaten die niet mooi genoeg zijn voor de verkoop. Upcycled foods zijn ook gloednieuwe producten die worden gemaakt uit afgedankt fruit, groenten, granen en meer. De voordelen zijn eindeloos: dankzij de herbruikbare producten kan de foodcost stevig gedrukt worden, wat ook in de portemonnee van de consument voelbaar is.
Door de sterk stijgende kosten van voeding kiezen consumenten voeding die eenvoudig, voedzaam en betaalbaar is. Dit betekent: kiezen voor lokale producten bij de Slager, Bakker, Groenteboer, Kruidenier enz. Zelf koken, minder luxe items kopen en zeker kleinere porties kopen.
De oudere generatie vinden de smaak belangrijker dan de prijs maar zetten ook in op gezonde voeding en kiezen voor lokaal.
De Millennials vinden de prijs belangrijker dan de smaak vanwege de kosten voor de kinderen.
Onze babyboomers kiezen voor gezondheid en is de grootste prioriteit. Belangrijk goede prijs-kwaliteit verhouding en producten met minder processing en geen kunstmatige ingrediënten.
De moderne consument heeft steeds interesse in innovatieve technologieën in de landbouw. Deze positieve houding is toe te schrijven aan de kwaliteit van de producten en de duurzaamheid. Perfecte groenten en fruit, vers van het stapelbed, zonder dat het de hele wereld over hoeft te trekken.’ Eten in een verticale farm tussen de verschillende soorten basilicum, slasoorten, koriander, oregano, andijvie en bietenkiemen?
De maaltijdparketten zitten nog steeds in de lift bij 2/3 van de consumenten en omdat dit ergens de gemakkelijkste weg is om hun complete voedingsingrediënten binnen te krijgen. Belangrijk is nog steeds als eerste de prijs, verder de versheid, de korte keten en de gezondheid. De bereidingswijze en -tijd spelen minder mee in hun keuze maar de bijgesloten informatie voor de bereiding scoort zeker en is belangrijk.
Als Ambachtelijke Slager moeten we voor de jongere consumenten (18- tot 35-jarigen) het potentieel van de sociale media gebruiken. Hen verrijken met digitale ervaringen via Tiktok, Instagram en Facebook, dit wekt hun aandacht en nieuwsgierigheid en kan onze ambachtelijke producten een jonge uitstraling geven.
Durf nieuwe producten te lanceren via de vermelde digitale kanalen en koppel er een aankoopvoordeel aan vast, dit betaald zijn eigen terug. (De gemiddelde jaarlijkse groei in lanceringen van voedingsmiddelen steeg de afgelopen 3 jaar met 30 %)
Ook een belangrijke factor is de vermeldingen op de verpakking en informatie die belangrijk is voor de gezondheid
De ingrediëntenlijst en voedingswaarde van het product
Openheid over de complexiteit van duurzaamheid wordt gewaardeerd door consumenten die niet verwachten dat merken 100% perfect zijn.
Nooit waren we met zijn allen zo bewust van de impact die ons eten heeft. Niet alleen op onze eigen gezondheid, maar die van de hele wereld.
.
Bronnen: intrafood – innovamarketinsights & trends van Vincent van Dijk